על שלושה דברים: מבקר המדינה 2021 \\ אריאל שרפר | דעה

אריאל שרפר No Comments on על שלושה דברים: מבקר המדינה 2021 \\ אריאל שרפר | דעה

סקירה של שלושת הדברים המדוברים ביותר השבוע והשוואתם לשלושה דברים שעליהם העולם עומד/ הפינה "אמרי שרפר"- משחקי מילים אקטואליים לסיכום השבוע- והפעם לרגל תרגיל העורף הלאומי ביטויים חדשים שמתאימים לכל תרחיש

אריאל שרפר צילום: טליה קניג
20:57
27.04.24
פנחס בן זיו No Comments on תיעוד חדש מהחטופים; תקיפות בחאן יונס וחילופי אש בצפון

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ללמוד את המציאות 

בעולמנו המהיר והמזהיר קורים בכל דקה הרבה מאד דברים שבדרך כלל איננו מודעים להם ולכן לא יכולים להתייחס לכך ולהפיק מזה משהו מועיל לחיינו. אבל- בזכות מערכות מידע מתקדמות ומשפיעות על המחשבה נדמה לפעמים שבסקירה לאחור על שבוע שעבר היו רק כמה נושאים עיקריים שדברו עליהם יותר מהשאר. אם נבחן את השבוע שחלף- הדברים שהועצמו יותר מדי על חשבון נושאים לא פחות חשובים היו שלושה בלבד: אקלים (בשל ועידת האו"ם לשינוי האקלים בגלזגו סקוטלנד), תקציב (בשל דיון ארוך ואחריו הצבעות לאישור תקציב המדינה לשנים 2022-2021 בכנסת), ומוכנות לשעת חירום(בשל תרגיל העורף הלאומי).

כמי שמאמין (ולא מפחד) שהמציאות חייבת להילמד על ידי יהודים טובים בעין חקרנית שמנסה להבין את ההיגיון הרוחני ולא רק החומרני מאחורי מה שקורה החלטתי לעשות ניסוי חד-פעמי במעבדת המחקר הדמיונית שהקמתי בטור הזה, ולנסות להשוות בין שלושת הנושאים המדוברים של השבוע למשנה הידועה לכולם בפרקי-אבות המפרשת מהם שלושת הדברים שעליהם העולם עומד.

אתם מוזמנים ללמוד וללמד.

על התורה/אקלים 

העיסוק האינטנסיבי ויש שיאמרו האובססיבי בנושא האקלים שהאו"ם נזכר פתאום לטפל בו לפני שפתר את כל הבעיות האחרות והלא פחות מדאיגות ובהן הגרעין האיראני שמאיים על שלום העולם כולו לא פחות מהפגיעה באיכות הסביבה נועד להעיר את תושבי הארץ האדישים משנתם המדומה ביחס לנושא החשוב והחיוני, ולהזהיר אותם שאם לא ישנו את דרכיהם ויעריכו יותר את האדמה שעליה הם דורכים אסון אקולוגי גדול והרסני מחכה מעבר לסיבוב הבא של הכדור.

ההשוואה של שינוי האקלים לתורה שהיא אחד משלושה דברים שעליהם העולם עומד הגיונית מאד בעיני כיוון שלשוחרי איכות הסביבה יש תורה שלמה משלהם מה חובה לעשות כדי לשפר את המצב הקטסטרופלי שהם זועקים עליו בכנסים שאליהם הגיעו במכוניות או באוטובוסים לא ידידותיים לסביבה, והנושאים הללו הוצגו במשך שעות של דיונים מייגעים בוועידת האו"ם שהצליחו להרדים במהירות את הנשיא ביידן (אבל אל תאשימו אותו, טראמפ השאיר לו הרבה יותר מדי דברים לקלקל) בלי מסקנות ממשיות ובלי מסר משמעותי ומחכים לדורות הבאים.

ראש הממשלה, נפתלי בנט בוועידת האקלים | צילום: חיים זך / לע"מ

מפתיע ביותר שאפילו הדובר הישראלי במופע האימים של האו"ם שכונה "ההזדמנות האחרונה להצלת העולם מתושביו", רה"מ הנוכחי נפתלי בנט- שניצל את הכינוס לחסוך הרבה טיסות מזהמות וכמו אדם שמסתובב בדיוטי-פרי ולמעשה לא מביא כלום בשובו לארץ ערך פגישות עם בערך חצי ממנהיגי העולם בשולי הוועידה- בחר בנאומו להתרברב בראש היהודי שיציל את העולם מעצמו במקום לחלוק עם שאר המשתתפים בוועידה החשובה לשינוי האקלים את המדרש המפורסם מאוצר . החוכמה היהודית המתאר את מה שקרה אחרי בריאת העולם וגן עדן כשהבורא יתברך לקח את אדם הראשון לסיור מיוחד, הראה לו את כל הדברים היפים שברא והעביר לו מסר קצר וחשוב לכל החיים: "כל מה שבראתי- בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי". וממש כמו "ואהבת לרעך כמוך" שלימד הלל הזקן את הנודניק שהציק לו בערב שבת בין השמשות, זאת כל תורת שמירת הסביבה על רגל אחת- ולשמע משפט קצר וגאוני כזה אפילו ביידן לא היה מסוגל לעצום עין.

על התורה שלנו נאמר "הפוך בה והפוך בה דכולא בה" ואם מנהיגינו ישכילו לאמץ את הכלל הזה- אולי נוכל לשפר בעולם עוד כמה דברים לא פחות חשובים מהאקלים.

על העבודה/ תקציב 

כל מקום עבודה או ארגון גדול יודע שכדי להתקיים הוא חייב תכנית מימון מציאותית המכונה תקציב שנתי אבל כשמדובר במדינה המצב קצת יותר מורכב וכשמדובר במדינת ישראל המצב הרבה יותר מסובך.

נכון לכתיבת שורות אלה (תמיד רציתי לכתוב את זה) תקציב המדינה לשנת 2021 אושר למרות שאיש באופוזיציה לא מאושר והאבסורד שהאישור לתקציב השנתי הושג רגע לפני סיומה של השנה האזרחית הנוכחית, כלומר מדובר בתקציב בדיעבד לחודשיים בלבד, וההערכה היא שגם התקציב לשנה הלועזית הבאה עלינו לחובה יקבל אישור בלי הפתעות או הצבעות בטעות בשל מחסור בקפה ובשעות שינה.

ההצבעות על התקציב. צילום: פלאש 90

הביקורת העיקרית שראויה לציון מעבר לכל מה שכבר נכתב יותר מדי על התהליך כולו היא על השמחה המתפרצת של חברי הקואליציה בהודעה שפורסמה לפנות בוקר על אישור התקציב לשנת 2021 שגם בה נפלה טעות בשל עייפות סגן יושב-ראש הכנסת התורן, ומחיאות הכפיים שכבר מזמן אין דרך למנוע אותן בכנסת אפילו שזה לא מקובל כלל, וצילומי הסלפי המיותרים באופן כללי להנצחת הרגע של אישור התקציב, והפצתן ברשתות הסבוכות ורוויות השקרים ההורסות הרבה קשרים חברתיים, בין אם מדובר בציוץ שחץ או בצילום רהב מהמליאה בירושלים של מטא(שזה השם החדש של "פייסבוק" למנותקים).

מדוע השמחה הגדולה על אישור התקציב? הרי זה דבר כל-כך בסיסי ופשוט, שרק במדינה מסובכת כשלנו הופך להישג משמעותי כטיפוס על האוורסט! הרי הדבר היה צריך להיעשות כל שנה, וכשזה מאושר על ידי קואליציית שמאל מרכז ולא ימין מתייחסים לזה כהישג אדיר וכדגל אדום הזועק משמחה לאיד בעיני השור הזועם והמועד לפורענות באופוזיציה.

ההשוואה של התקציב לעבודה- שהיא כידוע ללומדי פרקי אבות עוד דבר שהעולם עומד בזכותו- מתבקשת בשל העובדה שהפרשנות של עבודה במובן הרוחני היא תפילה והפיכת חוקי התורה למציאות חיים בשטח ולכך יש צורך במסגרת ברורה ומקובלת. תפילות שלוש פעמים ביום וחוקים המלווים את חיינו בכל רגע מגדירים את האדם וגורמים לו לדעת את מקומו ודרכו. בעבודה כמו בחיים- לא תמיד קל ולא כל יום הוא טיול בגן של שושנים. לפעמים העבודה יכולה להיות מאתגרת וקשה ואולי לפעמים גם בלתי אפשרית, אך כשמסתכלים על כך בעין חיובית ובאמונה מעשית כניסיון שאפשר לעמוד בו- בעזרת השם אפשר גם לעבוד בו.

הדרך לאישור תקציב כמו גם לעבודה טובה, רצופה מהמורות מכשולים ואתגרים, וידוע לכל שהאתגרים הללו אינם מאורע חד-פעמי(ומי כמונו יודע כמה שהכלים האלה יקרים בימינו). בשל כך יש להצטייד מראש בסבלנות ובתובנה מעשית לחיים משלמה המלך שידע לעבוד כמו שצריך בשל היותו החכם באדם, והגיע למסקנה הנכונה לכל מי שעובד- ולא על עצמו:

"סוף דבר הכל נשמע, את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור- כי זה כל האדם".

על גמילות חסדים/ מוכנות לשעת-חירום 

בתרגיל העורף הלאומי שאירע השבוע נשמעו ברחבי הארץ אזעקות ואף אחד לא נבהל- כי כולם ידעו שזה תרגיל וכל מה שצריך לעשות זה לבדוק שהממ"ד פתוח או שהדרך למקלט הקרוב לא נמשכת יותר מדקה.

אבל כשרוצים להיות מוכנים לכל דבר כל הזמן צריך לדעת שיש סיבה לדאוג- ולא רק לעצמנו. כי במצבי חירום אמתיים כל אדם נוטה לדאוג תחילה לעצמו ולמשפחתו, ופחות לסביבתו הרחבה גם אם היא קרובה וניכר שיש בה לא מעט הזקוקים לעזרה.

השיטה הבדוקה להתמודד כראוי עם מצב חירום מפתיע הוא להיערך מראש לתגובות הנכונות וכך גם צריך לנהוג בכל מקרה של הזדקקות לעזרה וסיוע בבחינת "סוף מעשה במחשבה תחילה"  והקדמת רפואה למכה.

גמילות-חסדים היא עמוד נוסף וחשוב לקיום העולם כולו ולכן חובה לשמוע ולראות את האזעקות והזעקות העולות ויורדות בכל יום ושעה ולעשות כל מאמץ לבטל את הצורך בהן אך בשום אופן לא להתעלם מקיומן ולחשוב שאלו רק רעשי רקע.

האויב הכי גדול של האדם זו האדישות וההתעוררות בזמן יכולה למנוע אסון ולהציל חיים. תחשבו על זה כל הזמן כי יש לא מעט אנשים שמבחינתם כל דבר בחיים הוא מצב חירום- וחובה לעזור להם, ולא בתרגיל אלא בזמן אמת. בהצלחה!

"אמרי שרפר" והשבוע: על מצבי חירום ואזעקות שווא  

קיצוץ בתקציב הגנה אזרחית: מכה בעורף

עצה למפכ"ל בשליחת כוחות לשטח: אל תוציא הג"א

זכה במכרז להפעלת אזעקות: חזקה עולה ויורדת 

הודעה על תרגיל בטלפון כשר: כושר אתראה

חידוש התקיפות בסוריה: חזרה לשגרה

רוצים לבקר את המבקר? [email protected]



0 תגובות